Dizajniranje intervencija

Deo 1: Od dijagnostike do intervencije – neraskidiva veza

Podsetimo se ključne tačke sa prethodnog predavanja: organizaciona dijagnostika i intervencija su duboko povezane. Postoje dva stava o njihovom odnosu:

Stav Edgara Schein-a: Svaka dijagnostika je već intervencija. Samim činom postavljanja pitanja i prikupljanja podataka, mi već utičemo na sistem i pokrećemo promenu.

"Mainstream" stav (npr. Cummings & Worley): Prvo se sprovodi dijagnostika, a zatim se, na osnovu dobijenih podataka, dizajnira i sprovodi intervencija.

Bez obzira na to kako gledamo na ovo, suština je ista: dizajniranje intervencije logički sledi (ili se odvija paralelno sa) dijagnostikom. Naš cilj je da osiguramo da je ta veza jasna, zasnovana na podacima i svrsishodna.


Deo 2: Dve dimenzije intervencija

Da bismo razumeli i klasifikovali različite intervencije, koristićemo dve ključne dimenzije.

Dimenzija 1: Fokus intervencije (spektar sadržaj-proces)

Ova dimenzija odgovara na pitanje: "Na šta je intervencija usmerena?"

Sadržinske intervencije: Fokusirane su na prenošenje sadržaja – specifičnih znanja, veština ili rešenja. Konsultant je u ulozi eksperta koji pruža odgovore.

Karakteristike: Formalizovane, generalizovane, dekontekstualizovane.

Primeri: Trening, obuka, konsalting (pružanje gotovog modela ili rešenja).

Procesne intervencije: Fokusirane su na proces – kako tim ili pojedinac radi, komunicira i rešava probleme. Konsultant je u ulozi facilitatora koji pomaže klijentu da sam dođe do rešenja.

Karakteristike: Otvorene, prilagođene kontekstu, cilj i koraci se dogovaraju zajedno sa klijentom.

Primeri: Koučing, mentorstvo, procesne konsultacije, team building, facilitacija sastanaka.

Dimenzija 2: Nivo intervencije

Ova dimenzija odgovara na pitanje: "Na koga je intervencija usmerena?"

Individualni nivo: Fokus je na razvoju jedne osobe.

Grupni nivo: Fokus je na razvoju pojedinaca unutar grupe. Grupu čine osobe koje imaju sličnu razvojnu potrebu, ali ne moraju nužno raditi zajedno na istom zadatku (npr. svi menadžeri u kompaniji).

Timski nivo: Fokus je na razvoju tima kao celine. Tim je definisan kao grupa ljudi koji su međusobno zavisni u ostvarivanju zajedničkog cilja.

Organzacioni nivo: Fokus je na celom sistemu ili velikim delovima sistema. Ove intervencije se često nazivaju Organizacioni razvoj (OD) i uključuju rad sa velikim grupama, definisanje strategije, promenu kulture itd.

Deo 3: Kako izabrati pravu intervenciju? 

Ovo je ključno pitanje: Kako da znamo kada da primenimo koji tip i nivo intervencije? Odgovor nije proizvoljan, već se zasniva na logičkom zaključivanju iz dijagnostičkih podataka.

Osnovni princip: izazov diktira intervenciju.

Ako dijagnostika pokaže......onda je adekvatna intervencija:Primer
Nedostatak specifičnog, prenosivog znanja (npr. kako koristiti novi softver, osnovni principi davanja feedbacka).Sadržinska (Trening/Obuka): Obezbeđuje se jasan kurikulum i znanje. Može biti na grupnom nivou.Grupa menadžera prolazi dvodnevni trening o osnovnim modelima davanja feedbacka.
Postojanje znanja, ali problem u primeni (npr. ljudi znaju teoriju feedbacka, ali ga izbegavaju zbog straha, loših odnosa, nedostatka sigurnosti).Procesna (Koučing/Facilitacija): Pomaže se timu/pojedincu da prevaziđe prepreke u primeni i prilagodi znanje svom kontekstu.Facilitator radi sa timom na vežbanju davanja feedbacka na realnim situacijama iz njihovog radnog okruženja.
Izazov je jasno lociran kod jedne osobe.Individualna: Koučing ili mentorstvo za tu osobu.Direktor prodaje dobija loš feedback od tima i sa njim radi individualni kouč.
Izazov se tiče celog tima kao jedinice (npr. loša komunikacija unutar tima, nejasne uloge, sukobi).Timska: Team building, timski koučing.Projektni tim koji kasni sa rokovima prolazi kroz radionicu za unapređenje saradnje.

Ključni uvid: Nemojte "maskirati" individualni problem timskom intervencijom iz straha od konfrontacije. Podaci iz dijagnostike moraju jasno da ukažu na kom nivou (individualnom, timskom, grupnom) leži stvarni izazov.

Aktivnost: Dizajniranje intervencije za studiju slučaja

Sada ćemo primeniti naučeno na primeru korisničkog servisa koji smo analizirali na prethodnom času.

Kontekst: Cilj dijagnostike je bio "Na koji način se u organizaciji percipira učinak supervizora?"

Hipotetički rezultati dijagnostike:

Iz 360° feedbacka: Dominantna tema je odsustvo autoriteta – supervizori se doživljavaju kao "drugari", a ne kao lideri.

Iz grupnih i individualnih intervjua:

Obuke koje supervizori prolaze su previše opšte i nisu prilagođene njihovim realnim potrebama.

U organizaciji se ne ceni dovoljno rad supervizora i ne postoji jasan sistem vrednovanja njihovog doprinosa.

Zadatak za rad u grupama (15 minuta):

Na osnovu ova dva dijagnostička nalaza ("odsustvo autoriteta" i "neprilagođene obuke/nedovoljno vrednovanje"), skicirajte predlog intervencije.

Definišite nivo(e) intervencije: Da li biste radili na individualnom, grupnom, timskom ili organizacionom nivou? Obrazložite zašto.

Definišite tip(ove) intervencije: Da li biste primenili sadržajne ili procesne intervencije, ili kombinaciju?

Skicirajte konkretne aktivnosti: Navedite 2-3 konkretne aktivnosti koje biste sproveli (npr. "grupna obuka na temu...", "izrada novog opisa posla...", "mentorski program...").


Poslednja izmena: subota, 9. avgust 2025, 01:28