Komunikacija u organizacijama

Nivoi komunikacije u organizaciji

Deo 1. Interpersonalni nivo

Nenasilna komunikacija (NVC)

Nenasilna komunikacija je moćan alat za jasno i konstruktivno izražavanje. Sastoji se od četiri ključna koraka koji nam pomažu da izbegnemo konflikt i podstaknemo razumevanje.

KorakOpisPrimer sa slajda
1. Šta primećujete?Opišite situaciju činjenično, bez evaluacije, kritikovanja ili generalizacije. Fokusirajte se na specifičan kontekst.Umesto: "Ana previše radi."
Pokušajte: "Primetio/la sam da Ana poslednjih nedelja radi oko 60 sati."
2. Kako se osećate?Izrazite svoju emociju. Govorite o sebi i svom doživljaju, a ne o tome kako mislite da vas drugi vide.Umesto: "Osećam se ignorisano."
Pokušajte: "Osećam da mogu više da doprinesem."
3. Šta vam je potrebno?Povežite svoje osećanje sa svojom potrebom. Izbegavajte optuživanje druge strane kako ne biste izazvali odbrambeni stav.Umesto: "Ne mogu da radim sa tobom kada si tako neodgovoran." 
Pokušajte: "Voleo/la bih da mogu više da se oslonim na tebe kada imamo zajedničke zadatke."
4. Zamolite za akcijuUputite konkretan, pozitivan i akciono orijentisan zahtev. Recite šta želite, a ne šta ne želite.Umesto: "Nemoj da kasniš sa zadacima."
Pokušajte: "Da li bismo mogli da se dogovorimo oko rokova ubuduće? Molim te, javi mi ako ti je potrebna pomoć."

Pročitajte dalje

Deo 2. Timski nivo 

Stvaranje okruženja za uspeh

Psihološka sigurnost u timovima

Psihološka sigurnost je ključna za učenje i postizanje visokih performansi. U zavisnosti od nivoa psihološke sigurnosti i motivacije (odgovornosti), tim se može naći u jednoj od četiri zone:

Šta lideri mogu da urade da unaprede psihološku sigurnost?

  1. Predstavite posao kao problem učenja, ne kao problem izvršenja. Ohrabrite eksperimentisanje i priznajte da nemate sve odgovore.

  2. Priznajte sopstvenu pogrešivost. Modelujte ranjivost i pokažite da je u redu praviti greške.

  3. Modelujte radoznalost i postavljajte mnogo pitanja. Stvorite atmosferu u kojoj se ceni istraživanje, a ne samo posedovanje tačnih odgovora.

Obrasci komunikacije u uspešnim timovima

(Energija, Angažovanost, Eksploracija)

Uspešni timovi nisu nužno sastavljeni od najboljih pojedinaca, već od onih koji su naučili efikasne obrasce komunikacije. Ovi obrasci se mogu meriti kroz:

  • Energija: Broj i priroda razmena među članovima tima.

  • Angažovanost: Ravnomerna raspodela energije među svim članovima tima.

  • Eksploracija: Komunikacija koju članovi tima imaju sa ljudima izvan tima.

Ključni obrasci uspešnih timova:

  • Svi u timu podjednako govore i slušaju.

  • Komunikacija je direktna, članovi razgovaraju jedni sa drugima, a ne samo preko lidera.

  • Postoje i neformalni kanali komunikacije unutar tima.

  • Članovi tima povremeno izlaze izvan tima, istražuju i donose nove informacije nazad

Pročitajte dalje

Deo 3. Organizacioni nivo

Stari i novi modeli komunikacije

Moderne organizacije zahtevaju promenu paradigme u komunikaciji, pomerajući se od kontrole ka saradnji i poverenju.

DimenzijaStari model (Kontrola)Novi model (Partnerstvo)
SlobodaKontrolaAutonomija
PoverenjeSkepticizamTransparentnost
SaradnjaKonkurencijaPartnerstvo
OdgovornostOkrivljavanjeZajednička odgovornost